Coupe of flûte: wij kunnen alle champagneglazen graveren

Champagne, die heerlijke bubbelwijn uit de gelijknamige streek in Noord-Frankrijk, die alleen zo mag heten als hij is gemaakt volgens de méthode traditionelle, verdient zijn eigen glas. Net zoals we onderscheid maken tussen glazen voor rode wijn, witte wijn en rosé, halen we voor Champagne een eigen model uit de kast. Meestal is dat een flûte, soms een coupe.

De coupe is het oudste champagneglas. De coupe raakte uit zwang, omdat het koolzuur en dus de bubbels er te snel uit ‘ontsnappen’. In vroegere eeuwen gaf dat niet, want toen werden de bubbels ervaren als enigszins ordinair. Men roerde zelfs in een glas champagne om het bruisende karakter ervan te dempen. Dat kunnen we ons nu bijna niet meer voorstellen.

‘Stille champagne’

Toch is het niet zo gek. De oorsprong van champagne wordt meestal gedateerd in de zestiende eeuw. Aan de Franse hoven werd de drank geschonken aan voornaam en nobel bezoek. Het betrof in die dagen echter een variëteit zonder bubbels – de zogeheten ‘stille champagne’. De variëteit mét de bubbels, die volgens de traditionele methode ontstaan tijdens het laten gisten van de wijn op de fles, komt pas halverwege de zeventiende eeuw in zwang. Dan gaat het hard. De heldere mousserende wijn uit de Champagnestreek wordt binnen en buiten Frankrijk razend populair.

Om zo lang mogelijk van de bubbels in het glas te genieten – die zorgen immers voor die karakteristieke ‘champagnesensatie’ in de mond – werd de coupe langzaam maar zeker vervangen door de flûte. In dit hoge, smalle glas, naar boven toe enigszins taps toelopend, net als een tulp, blijft het koolzuur dat de bubbels veroorzaakt langer actief. Met andere woorden: de champagne blijft langer bruisen.

Champagneglazen graveren levert geld op

Hoewel champagne in toenemende mate als ‘wijn bij het eten’ wordt geserveerd, vaak zelfs in ‘gewone’ witte wijn glazen, is de mousserende wijn voor velen nog altijd een exclusieve feestwijn. Denk aan knallende kurken tijdens de jaarwisseling, overstromende glazen tijdens een huwelijksfeest of spuitende champagne op het erepodium van een Grand Prix.

Als de champagne eenmaal ‘rijkelijk vloeit’ zit de sfeer er goed in. Maar voor u als ondernemer moet ‘rijkelijk’ ook redelijk blijven. Ook een champagneglas hoeft niet tot de rand toe gevuld te worden. Het is zelfs chiquer om dat niet te doen. Dat vraagt een zorgvuldige hand van schenken én een ijkpunt. Als u uw champagneglazen laat graveren met uw logo of bedrijfsnaam, slaat u twee vliegen in één klap: uw personeel weet precies tot hoever het glas moet worden volgeschonken én uw champagneglazen geven glans aan uw bedrijfskenmerken.