Halfvol of halfleeg? Wijnglas met logo neemt alle twijfels weg

De hoeveelheid wijn waarmee u uw glazen vult, is van invloed op uw rendement. Tegelijkertijd is het van belang rekening te houden met de beleving van uw klanten. Ervaren zij hun wijnglas als ‘halfvol’ of ‘halfleeg’? Of stellen uw klanten het juist op prijs dat hun wijnglas correct en volgens de etiquette is gevuld? En wat zegt die etiquette precies? Om met Jort Kelder te spreken: ‘Hoe heurt het eigenlijk’?

Iedereen weet dat je een wijnglas niet tot de rand toe vult. Dat is geen gezicht. Maar voor de exacte hoeveelheid wijn die in het glas hoort, bestaan geen harde regels. Daar komt nog bij dat er gebruik wordt gemaakt van wijnglazen in alle vormen en maten en dat witte wijn of champagne anders ‘toont’ in het glas dan rosé of rode wijn.

Eerder ‘teveel’ dan te weinig

Amerikaans onderzoek heeft aangetoond dat mensen eerder geneigd zijn ‘teveel’ wijn in te schenken dan te weinig. Blijkbaar willen we niet overkomen als krenterig. Het type glas dat wordt gebruikt heeft hier invloed op. In een groot glas zijn we al snel geneigd 12% meer in te schenken dan in een kleiner glas. Dat is voor horecabedrijven wel iets om rekening mee te houden.

Er zijn meer factoren van invloed. Een glas in de hand, zo blijkt uit hetzelfde onderzoek, nodigt uit tot voller schenken dan een wijnglas dat op tafel staat. Ook de kleur van de wijn doet zich gelden. De trend is dat we snel meer witte wijn dan rode wijn in een glas schenken. De Amerikaanse onderzoekers hebben uitgerekend dat het wel 9% kan schelen.

Wijnglazen bedrukken zorgt voor balans

De hoeveelheid wijn die mensen thuis per glas uitschenken, luistert natuurlijk niet zo nauw, tenzij je aan je gezelschap wil laten zien ‘hoe het eigenlijk heurt’. Maar in de horeca is dit vanzelfsprekend een heel ander verhaal. Voor u is het van belang de juiste balans te vinden tussen wat uw gasten als correct ervaren en wat voor u een verantwoorde marge oplevert.

Zijn er dan helemaal geen richtlijnen? Die zijn er wel degelijk, al schrijft de etiquette geen dwingende maat voor. Een standaardregel is altijd geweest dat er circa zes glazen wijn uit één fles moeten gaan. Dat komt neer op circa 12,5CL per glas. De gemiddelde horecastandaard gaat uit van zes tot zeven glazen per fles. Dat komt neer op circa 10 CL per glas. Het is een hoeveelheid die uw gasten als correct zullen ervaren. Immers: men is eraan gewend. Het is bovendien een hoeveelheid die gunstig uitpakt voor de winstgevendheid van uw bedrijf.

Bedrukte of gegraveerde wijnglazen zijn winstgevender

Er zijn echter maar weinig mensen, ook onder de echte professionals, die uit de ‘losse pols’ exact 10 CL weten uit te schenken. Een paar druppels meer of minder geeft niet, maar als de maat systematisch overschreden wordt, kost dat omzet. De oplossing is simpel en economisch. U laat de maat eenvoudigweg in de vorm van uw logo en/of bedrijfsnaam op uw glazen drukken of graveren. Wij hanteren daar verschillende ambachtelijke technieken voor. Wijnglazen met uw beeldmerk zijn zeer representatief. Minstens zo belangrijk is: bedrukte of gegraveerde wijnglazen zijn winstgevender, zo blijkt uit de bedrijfspraktijk.