Horecava 2018: de trends die er toe doen

De horeca zit in de lift. Jong en oud hebben er weer zin in om een restaurant of cafégelegenheid te bezoeken en te genieten van de mooie dingen van het leven. Daarbij gaat de voorkeur uit naar onderscheid, naar een aanbod met een eigen, duidelijk herkenbare identiteit. Horecaondernemers die hun gasten willen blijven verleiden, kunnen zich daar maar beter bewust van zijn.

Een en ander blijkt uit de recente berichtgeving rond de Horecava in de RAI in Amsterdam. De 62ste editie vond plaats van 8 tot 12 januari jongstleden en trok meer dan 65 duizend professionele bezoekers. Het thema luidde: ‘Voel, hoor, zie, ruik en proef de toekomst’. Er waren in de RAI meer dan zevenhonderd exposanten aanwezig om alle zintuigen van de bezoekers te strelen.

Wat schenkt u in 2018 in uw gegraveerde glazen?

Zoals gezegd is de moderne horecaconsument op zoek naar onderscheid en exclusiviteit. Horecaondernemers die zich specialiseren hebben de toekomst. Delicatessen en bijzondere wijnen gaan het helemaal maken. Dat bleek onder meer uit de minibeurs binnen de vakbeurs: Bella Vita genoemd. Hier konden bezoekers zien, voelen, ruiken en proeven wat Italië te bieden heeft aan fijne eetwaren en wijnen. De belangstelling voor deze ‘beurs in de beurs’ was groot.

Subtiliteit en exclusieve smaken worden gewaardeerd. Een rondgang langs horecabedrijven leert dat er meer en meer belangstelling is voor ‘vergeten’ klassieke cocktails, om maar eens iets te noemen. Ook is er een trend naar een breder en uitgesprokener aanbod van alcoholvrije cocktails. Originele wijnarrangementen blijven een belangrijke onderscheidende factor.

Bedrukte wijnglazen – representatief en efficiënt

Horecaconsumenten houden van een aanbod met een duidelijke zichtbare en herkenbare identiteit, van bedrijven met een eigen signatuur. Bedrukte wijnglazen onderstrepen die identiteit. Wijnglazen die duidelijk zichtbaar uw logo of bedrijfsnaam dragen – of beide, dat is ook mogelijk – geven uw gasten het gevoel dat ze deel uitmaken van een bijzondere ambiance. Een investering in glazen laten bedrukken of graveren betaalt zich altijd terug.

Die investering betaalt zich ook letterlijk terug, in meer omzet en een betere marge. Ook dat sluit aan bij de trends die de Horecava 2018 laat zien: innovatieve ontwikkelingen en technologieën die bijdragen aan meer efficiency, stabiele kwaliteit en betere marges. Met name dat laatste aspect blijft een belangrijk aandachtspunt.

Natuurlijke maat, meer marge

Wijnglazen die bedrukt zijn met uw bedrijfsgegevens vervullen een belangrijke representatieve functie en dragen bij aan de herkenbaarheid van uw bedrijf. Maar ze vervullen ook een praktische functie. Uw logo geeft op een natuurlijke manier de maat aan. Daardoor haalt u niet vier of vijf, maar zes glazen uit één fles. Dat betekent automatisch: meer omzet en meer marge. En u voorkomt verongelijkte gezichten, want de glazen van ál uw gasten zijn precies even vol.