Staan de glazen klaar voor de derde donderdag van november?

Wie thuis is in de wereld van wijn, weet wat de magische derde donderdag van november ons brengt. Dan wordt, ieder jaar opnieuw, de Beaujolais Primeur vrijgegeven. De Fransen zelf spreken in dit geval met passie over de déblocage. Het is een traditie die zich vanuit Frankrijk over de hele wereld heeft verspreid, met inbegrip van Nederland.

Hier arriveert de jonge wijn uit de Beaujolais regio die voor een groot deel in Bourgondië ligt, dit jaar officieel op donderdag 15 november. Het is een mooie gelegenheid om de nieuwe oogst te vieren en als horecaonderneming een gezellige ‘Primeur-avond’ te organiseren, die ongetwijfeld interessant is voor uw omzet. Dus zet de glazen maar vast klaar.

‘Extra omzet met een mooie wijntraditie’

Want waarom zou u niet mee profiteren van een mooie, oude wijntraditie die al zolang stand weet te houden? Het fenomeen is terug te voeren naar de negentiende eeuw. De wijnboeren van de Beaujolais maakten er een gewoonte van om hun druiven meteen na de pluk in enorme vaten per koets of boot naar grote steden als Lyon en Parijs te vervoeren. De druiven konden gisten tijdens de reis en met het licht alcoholhoudende sap konden de bistro’s voordelig bevoorraad worden. Zo waren ze de concurrentie te slim af.

Naarmate vaten wijn vervangen werden door in flessen gebottelde wijn, onder meer vanwege de houdbaarheid en hygiëne, moesten de wijnboeren van de Beaujolais steeds meer van hun voorsprong prijsgeven. Het einde van een mooie en spannende traditie, zou je denken. Maar niets is minder waar.

Schenk de glazen niet te vol!

In de jaren vijftig van de vorige eeuw ging het niet zo goed met de Beaujolais streek. De wijn had een matige reputatie en verloor marktaandeel. Goede raad was duur. Vooraanstaande wijnboeren en slimme marketingjongens staken de koppen bij elkaar en lieten zich inspireren door het verleden. Het gouden ei was snel gelegd. ‘We gaan er weer voor zorgen dat we de eerste wijn van het betreffende oogstjaar op de markt brengen’. Daarmee was de Beaujolais Primeur, die in Frankrijk zelf Beaujolais Nouveau wordt genoemd, een feit. Er kwam een enorme marketingmachine op gang en de primeur ging wereldwijd. Tot op de dag van vandaag is de magische derde donderdag van november een ode aan de wijn.

Is het dan zo’n bijzondere wijn, de Beaujolais Primeur? Niet per se, maar het is vooral een erg aardige traditie. De kwaliteit van de wijn zelf, gemaakt van de blauwe Gamay druif, verschilt van jaar tot jaar, maar is zelden spraakmakend. Door zijn jeugdigheid is hij fruitig en licht. Hij wordt gekoeld geschonken, waardoor hij erg gemakkelijk ‘weg drinkt’. Let er dus op dat u de glazen niet te vol schenkt. Het voordeel van bedrukte wijnglazen? Uw medewerkers weten moeiteloos de juiste maat te hanteren. Zo helpt het feestelijke onthaal van Frankrijks eerste wijn ook u bij het realiseren van een mooi stukje extra omzet.